söndag 26 september 2010

Texelberget


Idag har jag, ett av mina barnbarn och hans kamrat tagit oss en tur upp på Texelberget vid Helsjön. Denna plats ligger vid gränsen mellan Halland och Västergötland. Barnbarnet "lurade" ut mig till att börja med att gå en stig som var lämpligt för bergsgetter. Som väl var hade jag tagit med mig mina stavar.
Det är härligt att vandra vid denna plats, utsikten över Helsjön och Stora Hornsjön (eller stora Horredsjön som den också kallas) är fantastisk.
Fast det är inget för personer med svaga ben att vandra där. Stigarna är både branta och hala emellanåt, men det är värt mödan.När man kommer "upp" på toppen kan man se havet skymta mellan höjderna och dalarna en sträcka på närmare 2-2,5 mil fågelvägen!
På översta bilden kan havet anas i fjärran.
Lite "retligt" att när vi kom ner från trippen bröt solen fram, men dis eller solsken det är värt mödan i vilket fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar