söndag 8 december 2013

Historien om en spargris

Vissa saker minns man mer än andra, så är det med denna spargris. Fick en likadan  i födelsedagspresent för mer än 50 år sedan. Minns till och med vad jag hade på mig, en ljusblå silkespläterad pyjamas när jag fick mitt paket på 5 årsdagen. Satt hemma på köksgolvet som var grå-blå rutigt! Grisen fick sina törnar genom åren, särskilt när man försökte tömma den. För snart 30 år sedan fick den lilla grisen ett sorgligt slut. Vi lånade ut vårt hus till vänner en helg, gästerna hade det  livat och tyvärr fick porslinsdjuret stryka på foten.
När vi kom hem hittade jag den i soptunnan, minns att jag var upprörd över att hitta honom där - försökte klistra ihop bitarna utan framgång.
Det tog en tid att komma över det hela --  svärmor sa att det är ju bara världsliga ting och så var det!
För något år sedan hittade jag  en likadan på second hand - det blev affär direkt.
Nu vet jag att det bara är världsligt - men på något sätt är det en länk till barndomen.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar